divendres, 27 de maig del 2016

Matemàtics, físics, químics, enginyers, biòlegs.... quines disciplines científiques han de parlar de “salut” als estudiants de secundària?




Heu sentit a parlar d’ensenyament multidisciplinari? Projectes educatius multidisciplinaris? Eliminar assignatures?... La realitat és multidisciplinària però el dia a dia de les aules de secundària segueix sent majoritàriament un ensenyament compartimentat. Avançar cap un treball multidisciplinari pot ser difícil, clarament és més senzill mantenir-se a les zones de confort de cada matèria.

Introduir un enfocament multidisciplinari a les ciències i la tecnologia a secundària no ha de ser únicament una qüestió pedagògica, cal que els nostres estudiants assimilin que la realitat és multidisciplinària. Com conseqüència d’una visió compartimentada els nostres estudiants de secundària sovint prenen decisions curriculars molt equivocades. Vegem-ho amb dos exemples.

Els estudiants amb voluntat de cursar enginyeries sovint abandonen la biologia. Després descobriran que les enginyeries aplicades a sistemes biològics o a biomedicina són cada cop més importants. Una ignorància gran en biologia és una barrera difícil de salvar pels estudiants d’enginyeries.

Alguns dels joves que desitgen cursar formacions en l’àmbit de la biologia o la medicina s’obliden de la física i de les matemàtiques. Entendre el funcionament dels sistemes vius, des de les relacions energètiques en els ecosistemes fins el potencial d’acció en les neurones requereix coneixements de física i matemàtiques. La física i les matemàtiques formen part del currículum de tots els graus de ciències de la salut.

Cal que a secundària mostrem una realitat multidisciplinària. Cal que fomentem l’adquisició d’una cultura científica àmplia. Per aconseguir-ho cal primer aconseguir impregnar als nostres docents d’aquesta cultura sense barreres entre disciplines.

La “salut”  és en molts aspectes un dels àmbits més multidisciplinaris, abasta totes les disciplines científiques, sobrepassa les ciències, marca la nostra vida diària,...

Cal que els nostres professors físics i químics s’acostin a la física i la química dels sistemes vius, cal que els nostres enginyers s’apropin a la tecnologia aplicada a la salut (sensors, tractaments amb radiacions, anàlisi d’imatges, sistemes d'informació,...), cal que els nostres professors de biologia descobreixin com les matemàtiques i la física ens permeten entendre el funcionament dels sers vius, des de la cèl·lula als ecosistemes.

El curs que us proposem no és un curs pensat per a biòlegs, ni per a matemàtics, ni per a enginyers, ni per a físics... És un curs organitzat per físics i metges, on participen enginyers, on ens acostarem sense  fer massa soroll a les matemàtiques. Un curs pensat per impregnar de cultura multidisciplinària.

 http://salut-global-a-secundaria.blogspot.com.es/2016/05/salut-global-reptes-i-conjectures.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada